درد گردن

درد گردن

ستون فقرات گردن

درد گردن از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیرند. ستون فقرات سرویکال متشکل از هفت استخوان می باشد که از طریق دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا شده اند. این دیسک ها دامنه حرکت آزادانه را به ستون فقرات می دهد و در طول انجام فعالیت به عنوان کمک فنر عمل میکند.

یک قوس استخوانی به پشت هر مهره متصل شده که یک فضای طولی و توخالی پیوسته را ایجاد می کند که در تمام طول پشت امتداد دارد. این فضا که با عنوان کانال نخاعی شناخته می شود، ناحیه ای است که از طریق آن طناب نخاعی و بسته های عصب نخاعی عبور می کنند. طناب نخاعی در مایع مغزی نخاعی شناور بوده و توسط سه لایه محافظ پرده مننژ (سخت شامه، عنکبوتیه ، و نرم شامه) احاطه می شود.

در هر سطح مهره ای، یک جفت عصب نخاعی از طریق منافذ کوچکی به نام فورامینا به دو طرف خارج می شوند این اعصاب در خدمت عضلات، پوست و بافت های بدن هستند و انتقال حس و حرکت را برای تمام قسمت های بدن تامین می کنند. طناب نخاعی و اعصاب ظریف توسط ماهیچه ها و رباط ها ی متصل به مهره ها محافظت می شوند.

علل شایع گردن درد

درد گردن ممکن است در نتیجه ی انحطاط دیسک،تنگی کانال نخاعی ، ورم مفاصل و در موارد نادر، سرطان یا مننژیت ایجاد شود. برای مشکلات جدی در گردن، باید با یک پزشک مراقبت های اولیه و اغلب یک متخصص مشورت شود تا با تشخیص دقیق، درمان مناسب تجویز کند. از جمله اقدامات اولیه استفاده از دورگردنی های طبی برای جلوگیری از آسیب بیشتر میباشد.بالشت های دورگردنی میتواند یک سوم فشار ناشی از وزن سر روی گردن را کاهش دهد.

در موارد زیر با یک جراح مغز و اعصاب مشورت کنید :

درد بعد از آسیب یا ضربه به سر رخ دهد
تب و یا سردرد همراه با درد گردن رخ دهد
خشکی گردن مانع از تماس چانه به قفسه سینه شود
در بازوها یا دستهایتان حس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف داشته باشید
علائم درد گردن با ضعف پا و یا از دست دادن هماهنگی در دستها و پاها همراه باشد.
درد به مصرف بیش از حد دارو پاسخ ندهد
درد پس از مدت طولانی بهبود نیابد

سن، آسیب، وضعیت نامناسب قامت و یا بیماری هایی مانندآرتروز گردن می تواند به انحطاط استخوان ها و مفاصل ستون فقرات گردن منجر شده و باعث رخداد فتق دیسک و یا اسپور استخوانی شود. علاوه بر این آسیب های شدید ناگهانی به ناحیه گردن ممکن است به فتق دیسک، ضربه به گردن، تخریب رگ های خونی، آسیب مهره ها و یا در موارد شدید، فلج دائمی منجر شود. فتق دیسک و یا اسپور استخوانی میتواند باعث تنگی کانال نخاعی یا حفره های کوچکی شود که از طریق آن ها ریشه های عصبی نخاعی منشعب می شوند. فشار به ریشه ی عصبی در نتیجه ی فتق دیسک یا اسپور استخوانی می تواند منجر به درد بازو و گردن و بی حسی یا ضعف بازو و ساعد و یا سوزن سوزن شدن انگشتان شود.

فشار بر روی طناب نخاعی در ناحیه ی گردن می تواند یک مشکل بسیار جدی باشد چرا که تقریبا همه اعصاب به سوی قسمت های دیگر بدن باید از طریق گردن به مقصد نهایی اندام ها برسند. این عامل می تواند به طور بالقوه عملکرد بسیاری از اندام های مهم را تضعیف کند. برای کاهش فشار در وضعیت درازمدت با استفاده از محصولات طبی میتوان فشار را به حداقل رسانید.

تنگی ستون فقرات گردن

تنگی ستون فقرات گردن زمانی رخ می دهد که کانال نخاعی باریک شده و باعث فشردن طناب نخاعی اغلب به علت پیری گردد. دیسک های ستون فقرات مهره ها را از هم جدا کرده و حافظت می کند. اگر دیسک هاخشک شوند فضای بین مهره ها کوچک شده و دیسک ها توانایی خود را به عنوان کمک فنر از دست می دهند. در نتیجه، قابلیت انعطاف استخوان ها و رباط های ستون فقرات کاهش یافته و ضخیم می شوند. این تغییرات منجر به باریک شدن کانال نخاعی می شود.علاوه بر این، تغییرات دژنراتیو در ارتباط با تنگی ستون فقرات گردن می تواند به علت کمک به رشد اسپور استخوانی و فشرده سازی ریشه های عصبی، به مهره ها آسیب برسانند. تنگی خفیف ستون فقرات می تواند تحت درمان احتیاطی قرار گیرد اگر علائم فقط شامل درد گردن شوند.

 

آسیب های گردن

آسیب به گردن می تواند در نتیجه ی تصادفات خودرویی، دیگر حوادث آسیب زا یا ورزش رخ دهد. علائم این آسیب ها عبارتند از سفتی گردن، درد شانه یا بازو، سردرد، درد صورت و سرگیجه. درد ناشی از تصادفات خودرویی ممکن است از طریق پارگی عضلات یا آسیب به مفاصل بین مهره ها ایجاد شود. سایر علل درد شامل پارگی رباط یا صدمه به دیسک می باشد. درمان احتیاطی این صدمات شامل داروهای مسکن درد، استراحت در بستر، کاهش فعالیت فیزیکی و فیزیوتراپیو استفاده از محصولات طبی است.

تشخیص درد گردن

تشخیص بیماری توسط پزشک متخصص، بر اساس سابقه، علائم، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم، نتایج حاصل از آزمایشات صورت می گیرد. برخی بیماران ممکن است مشمول درمان احتیاطی شوند و در صورتی که درمان دارویی و فیزیوتراپی بی اثر باشد، تحت معاینات تصویربرداری قرار گیرند.

این آزمایشات عبارتند از :
سی تی اسکن
دیسکوگرافی
الکترومیوگرافی
مطالعات هدایت عصبی
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی )
نخاع‌ نگاری یا میلوگرام
بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی
اشعه ایکس

گزینه های درمان احتیاطی (غیرجراحی)

تعیین یک راهکار درمانی به طور عمده به شناسایی محل و علت تحریک ریشه های عصبی بستگی دارد اگر چه درد گردن می تواند بسیار ناتوان کننده و دردناک باشد، اما کنترل غیر جراحی می تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد. پزشک ممکن است برای کاهش درد و التهاب دارو تجویز کند و از طریق شل کننده های عضلانی زمان برای بهبود فراهم آورد. کاهش فعالیت های فیزیکی و یا پوشیدن یقه گردنی و استفاده داز بالشت های دورگردنی به حفاظت از ستون فقرات، کاهش تحرک و کاهش درد و تحریک کمک می کند. تزریق در نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت به طور موقت می تواند به از بین بردن درد کمک کند. گاهی، استروئیدهای اپیدورال ممکن است توصیه شوند. گزینه های درمان احتیاطی ممکن است تا شش یا هشت هفته ادامه پیدا کند..

عمل جراحی

هنگامی که درمان احتیاطی و روش های غیر جراحی برای درد گردن ایجاد تسکین و راحتی نکند، عمل جراحی ممکن است مورد نیاز قرار گیرد. چندین روش مختلف جراحی وجود دارند که انتخاب از بین آن روش ها بر اساس شدت بیماری متغیر است. بی ثباتی ستون فقرات در درصد کمی از بیماران ممکن است نیازمند انجام عمل فیوژن (هم جوشی) ستون فقرات باشد، این تصمیم عموماً قبل از عمل اتخاذ می شود. فیوژن ستون فقرات نوعی جراحی است که اتصال محکمی بین دو یا چند مهره ایجاد می کند. ابزارهای مختلفی (مانند پیچ و یا صفحه) ممکن است به منظور افزایش هم جوشی و تقویت مناطق بی ثبات ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار گیرند. این روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش درد شدید و مزمن گردن شود.
هم چاقی و هم سیگار تاثیر منفی بر نتیجه عمل فیوژن ستون فقرات دارند.
مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن همیشه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *